تدبیر در مدیریت
در روزهای قبل در باره انگیزه و برنامه ریزی در مدیریت حرف زدیم….حلقه های مفقوده دیگری چون تدبیر و تصمیم گیری نیز وجود دارد که متاسفانه بسیار شایع شده است. همه میدانیم که به درستی جامعترین جایگاه به مدیریت تعلق دارد زیرا که خداوند باریتعالی هم در خلقت و افرینش جهان آغازگر آن بود. تدبیر از حلقه های اصلی و ویژگی مهم یک مدیر است که اگر در فرایند اجرایی نباشد چیزی جز اتلاف منابع و بالارفتن هزینه ها به همراه ندارد..
متاسفانه خیلی از افراد پرکاری را برای یک مدیر مهم تلقی می کنند .اگر چه پرکاری خوب است نمیتوان منکر این موضوع شد…اما پرکاری بدون تدبیر نوعی فرصت سوزی و از بین بردن منابع و سرمایه است.پرکاری بدون تدبیر معنا ندارد.مدیری که برای انجام کارها خودش کار اجرایی بکند و بعنوان عامل اجرا سعی دارد کارها را خودش و با دخالت خودش انجام دهد به هیچوجه مدیر خوبی نخواهدشد. خیلی راحت تر بگویم مدیر کسی است که بدواند نه اینکه خود بدود…!!!! اگر قرار است مدیر خود فکرکند..خود تصمیم بگیرد…خود اجرا کند…دیگر چرا مدیریت را سیستمی تعریف می کنیم…!!! بنابراین از شاخص های مهم دیگر یک مدیر علاوه بر انگیزه و دانش برنامه ریزی که قبلا عنوان شد تدبیر است….
تدبیر در فرهنگ لغت دهخدا اندیشه کردن در عاقبت کار…..پایان کار نگریستن….نیکو اندیشیدن….تأمل و تفکر و اندیشه….چاره جویی، معالجه ، حل مسائل غامض ، بکاربردن رای در کار سخت یا همان تصمیم گیری است. تدبیر با مقوله پرکاری محض همراه نخواهدشد …مگر اینکه در یک رویکرد سیستمی همه این شاخصه های مهم با هم درنظر گرفته شوند. پس انچه که امروز مدنظر هست و لازمست مدیران توجه کنند جایگزینی و اولویت تدبیر بر هرگونه پرکاری و پراکنده کاری است.تدبیر در مدیریت دورنمای اجرای موفقیت امیز و بهره وری است و ونتیجه اش در درازمدت رضایتمندی تمامی سطوح عملیاتی خواهدبود.