واگویه ها

دست نوشته های من

واگویه ها

دست نوشته های من

واگویه ها

از بس که من تمام شدم «تو» بیا ببین گاهى دلم براى «خودم» تنگ مى شود ..............
قاسم جوادزاده مقتدر هستم ، متولد و ساکن رشت ....دانشجوی دکترای فراورده های چندسازه صنایع چوب وکاغذ دانشگاه تهران ...شاغل دولتی و مدرس دوره های مختلف صنعتی و .... بیش از 18 سال سابقه اجرایی ومطالعاتی و آموزشی و.... دارای دو کتاب تالیفی و 8 مقاله مختلف ISI , ISC و...
واگویه ها دست نوشته های گاه وبیگاه من است که حاصل ترواشهای ذهنی و لحظاتی است که قلم یارای نوشتن دارد.....آن زمانهایی که زمان صفر است و زبان از گفتن تهی میماند....
ایمیل :
javadzadeh.m.1382@gmail.com
javadzadeh@ut.ac.ir

ساده‌سازی کار در دنیای پیچیده سازمان‌ها

پنجشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۲ ق.ظ


آیا تاکنون پیش آمده که از حجم کارها و تنوع و گوناگونی آن‌ها سردرگم و کلافه ‌شوید؟ آیا برخی مواقع از تجسم نحوه به انجام رسیدن کارها و وابستگی امور به یکدیگر سرگیجه می‌گیرید؟ آیا بعضی‌اوقات فهمیدن و به خاطر سپردن همه‌چیز برایتان امری ناممکن شده است؟
 
پیچیدگی یکی از مؤلفه‌های معمولی سازمان‌های امروزی شده است و برای کارکردن در سازمان‌ها باید بتوانید از پس پیچیدگی برآیید. اگر دقت کنید بخش مهمی از محتوای درسی دوره‌های MBA و DBA (مانند روش‌های تصمیم‌گیری) مربوط است به افزایش توانایی ذهنی و مفهومی شما در مدیریت پیچیدگی‌های سازمانی. در اینجا قصد داریم چند نکته ساده و کوچک ولی قدرتمند در مورد نحوه ساده‌سازی پیچیدگی‌های محیط کار به شما بگوییم تا اندکی از بار سنگین این پیچیدگی‌ها و سردرگمی‌ها کم کنیم. تنها با انجام آزمایشی این نکته‌ها، پی به اثربخشی آن‌ها خواهید برد.
 
در انتخاب سازمان دقت کنید
در برخی سازمان‌ها به دلیل فقدان سیستمها و رویه‌های مشخص، پیچیدگی و ابهام زیادی در انجام امور وجود دارد. پس به هنگام انتخاب سازمان سعی کنید سازمانی را انتخاب کنید که روال کارها در آن مشخص است.
 
از اشکال و نمودارهای خلاقانه استفاده کنید
افکار پیچیده خود در مورد موضوعات مختلف و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را با استفاده از اشکال هندسی و فلش ترسیم کنید تا وضوح افکار خود را بالا برید.
 
لیستی از کارها تهیه کنید
وقتی احساس می‌کنید وظایف و مسئولیت‌های متعددی بر دوش شما افتاده است، آن وظایف و کارها را در فهرستی نوشته و سپس آن‌ها را اولویت‌بندی کنید.
 
تک‌وظیفه‌ای باشید
در حد ظرفیتتان از خود انتظار داشته باشید. اکثر ماها نمی‌توانیم چند کار را باهم انجام دهیم پس تا حد امکان سعی کنید در یک‌زمان مشخص، یک کار را انجام دهید.
 
قدرت نه گفتن داشته باشید
بسیاری از فشارهای کاری ناشی از این است که شما به درخواست‌های همه بله می‌گویید. وقتی زمان و انرژی کاری را ندارید به‌سادگی بگویید نه!
 
محیط کار را مرتب نگه‌دارید
پیچیدگی و درهم‌ریختگی محیط کاری می‌تواند به افکار ما نفوذ کند و از این طریق فکر ما را مغشوش و سردرگم کند. پس همیشه محیط کاری خود را تمیز و منظم نگه‌دارید تا فکر آرامی داشته باشید.
 
اهداف خود را محدود کنید
یکی از دلایل اصلی پیچیده شدن امور این است که فرد اهداف متعدد و بلند‌پروازانه‌ای دارد و می‌خواهد به همه آن‌ها دست یابد. برای کسب آرامش فکری، اهداف خود را محدود کنید. در این حالت، شانس دست‌یابی به اهداف نیز بیشتر می‌شود.

اقتباس از سایت : تبیان

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۹
جوادزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی