اگر هیچ منتقدی ندارید، هیچوقت موفق نخواهید شد
این جمله مالکوم ایکس، رهبر مسلمان سیاهپوستان امریکا یکی از مشهورترین فعالان حقوق بشر است که میتواند یک درس بزرگ مدیریتی باشد. با وجود اینکه مالکوم ایکس خود یکی از منتقدان اصلی سیاستهای دولت وقت امریکا بود اما به هیچوجه خود را مبری از انتقاد نمیدانست. او سعی میکرد انتقادها را بشنود و از آنها در راه بهبود خود و مسیری که برای رسیدن به هدفش ترسیم کرده بود، استفاده کند.........................
این جمله مالکوم ایکس، رهبر مسلمان سیاهپوستان امریکا یکی از مشهورترین فعالان حقوق بشر است که میتواند یک درس بزرگ مدیریتی باشد. با وجوداینکه مالکوم ایکس خود یکی از منتقدان اصلی سیاستهای دولت وقت امریکا بود اما به هیچوجه خود را مبری از انتقاد نمیدانست. او سعی میکرد انتقادها را بشنود و از آنها در راه بهبود خود و مسیری که برای رسیدن به هدفش ترسیم کرده بود، استفاده کند.
این مفاهیم میتواند درس مهمی برای مدیرانی باشدکه یکی از کارشان ارتباط داشتن با افراد ومشتریان است. هر گروه نظری دارند ، نمیتوان رضایت همه گروهها و افراد را یکجا جلب کند. یکی از مهارتهای بسیار مهمی که همهی ما و بهویژه مدیران باید در خود رشددهیم، انتقادپذیری است. باید آستانه انتقادپذیری خود را بالا ببریم و با کوچکترین انتقادی، بدون توجه به قصد و نیت فرد منتقد، از کوره در نرویم.
در مورد رابطهی میان مدیر و کارمندان نیز به همین شکل است. درست است که بشر به ذات دوست دارد از او تعریف و تمجید شود، اما مدیر نباید فرهنگی را در مجموعهاش به وجود آورد که در آن کارمندان فقط از مدیرشان تعریف و تمجید کورکورانه کنند و از ترس عکسالعملهای او، انتقادشان را سرکوب کنند. انتقاد شنیدن لازمهی توسعهی پایدار فردی و سازمانی است. قدر کسانی را که با نیت خیر و سازنده از ما انتقاد میکنند، بدانیم...
مطمئن باشید شما هم میتوانید با خواندن همین موضوع اندک در اولین فرصت یک " می پسندم یا مخالفم " را در انتهای این نوشتار داشته باشید اما مطمئن باشید هدف نگارنده یا واضع جمله فوق مالکوم ایکس این نیست ودنبال چنین مواضعی نبوده است....انتقاد و انتقادپذیری شرط اولیه پذیرش باورهای خود آدمهاست...اینرا از یاد نبریم .......
.